Golongan yang dirindui Syurga

Bismillahirrahmanirrahim...

Pada suatu hari slps solat Zohor, Rasulullah s.a.w. bertnya kpd para shbt baginda,

"siapakah di antara kalian yg berpuasa pd hr ini?".

"Saya wahai Rasulullah", jwb Abu Bakar.

Rasulullah bertnya lg"siapakah yg bersedekah kpd fakir miskin pd hr ini?".

"Saya wahai Rasulullah", jwb Abu Bakar.

Rasulullah bertnya lg "siapakah yg menziarahi org sakit pd hr ini?".

"Saya wahai Rasulullah", jwb Abu Bakar.

Rasulullah bertnya lg, "siapakah yg menyaksikan jenazah pd hr ini?".

"Saya wahai Rasulullah", jwb Abu Bakar.

Rasulullah bertnya lg, "siapakah yg mendamaikan 2 org yg berkelahi pd hr ini?".

"Saya wahai Rasulullah", jwb Abu Bakar.

Kemudian baginda bersabda, "sesiapa drpd mukmin yg melakukan 1 perkara drpd perkara2 ini, maka sesungguhnya akan memanggil pintu2 Syurga pd hr kiamat nanti. "Wahai fulan, aku rindu pdmu." & apabila pintu Syurga memanggil umatku, maka engkaulah org pertama yg akan dipggil wahai Abu Bakar."

(Andai kita tidak berkemampuan utk bersedekah kpd fakir miskin pd setiap hr, menziarahi org sakit & menyaksikan jenazah pula mungkin jarang berlaku di sekitar perumahan kita, manakala mendamaikan 2 org yg berkelahi pula mungkin kita xberapa nk berani kan. Tapi semua 2 boleh ja dilakukan dengan berkat kesungguhan setiap individu, insyaAllah.. Bagi saya, yg sgt2 berkemampuan kita laksanakan adalah berpuasa. Berpuasa sunat pd setiap hr Isnin & Khamis pun insyaAllah dah memadai. Tapi jgn lupa yg fardhu ya, ni insyaAllah sbg amalan tambhn kita..InsyaAllah mudah2an kita tergolong dlm golongan yg dirindui Syurga. Amin...


p/s: bg saya dan teman2 yg sdg bercuti, hargai nikmat ini kerna "Dua nikmat yang manusia sering lupakan ialah nikmat kesihatan dan nikmat masa yang lapang"

0 comments:

Post a Comment

mencari???